Azerbaycanca İlk Dinsiz Forum

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Azerbaycanca İlk Dinsiz Forum

Cesaretli Olun


    Din / Açıklama

    avatar
    Admin
    Admin


    Mesaj Sayısı : 72
    Kayıt tarihi : 25/09/09
    Nerden : Istanbul

    Din / Açıklama Empty Din / Açıklama

    Yeni mövzu tarafından Admin B. Sen. 27, 2009 12:57 pm

    Din, genellikle doğaüstü, kutsal ve ahlaki öğeler taşıyan, çeşitli
    ayin, uygulama, değer ve kurumlara sahip inançlar ve ibadetler bütünü.
    Zaman zaman inanç sözcüğünün yerine kullanıldığı gibi, bazen de inanç
    sözcüğü din sözcüğünün yerinde kullanılır. Din tarihine bakıldığında,
    birçok farklı kültür, topluluk ve bireyde din kavramının farklı
    biçimlere sahip olduğu görülür. Arapça kökenli bir sözcük olan din
    sözcüğü, köken itibariyle "yol, hüküm, mükafat" gibi anlamlara sahiptir.
    Tanımlar
    Din kavramı Encyclopedia.com'da şöyle tanımlanır:
    "Din üyelerine bir bağlılık amacı, bireylerin eylemlerinin kişisel
    ve sosyal sonuçlarını yargılayabilecekleri bir davranış kuralları
    bütünü ve bireylerin gruplarını ve evreni bağlayabilecekleri
    (açıklayabilecekleri) bir düşünce çerçevesi veren bir düşünce, his ve
    eylem sistemidir."[1]
    Türk Dil Kurumu sözlüğünde:
    "Tanrı'ya, doğaüstü güçlere, çeşitli kutsal varlıklara inanmayı ve
    tapınmayı sistemleştiren toplumsal bir kurum, diyanet" ve "Bu
    nitelikteki inançları kurallar, kurumlar, töreler ve semboller
    biçiminde toplayan, sağlayan düzen"[2] şeklinde tanımlanır.
    Din tanımı birçok farklı bilim dalı ve felsefede farklı biçimlerde ele alınmıştır.
    * Bergson’a göre din, zekanın dağınıklığı ve çaresizliği karşısında
    doğanın koruyucu tepkisi ve daha da ileride hayatın bütününe bağlanma,
    hayat hamlesinin en derinidir. [kaynak belirtilmeli]
    * Edward
    Sapir’e göre din, günlük yaşantının anlaşılmaz ve tehlikeli ortamı
    içinde gönül huzuruna iç huzuruna götürecek bir yolun bulunmasıdır ve
    çok karmaşık bir yapıya sahiptir, doğa ve toplumla ilgili olguları
    açıklamada insanlara yardımcı olur. [kaynak belirtilmeli]
    * Psikologlara göre din bir üst benlik olayıdır. Bireyi topluluğa
    bağlayan kişisel yapısının projeksiyon aracılığıyla belirlediği ikincil
    kurumlardır. Sosyologlar ise dini toplumla açıklarlar. [kaynak
    belirtilmeli]
    * Sosyoloji dine kutsalın toplum hayatındaki deneyimi olarak bakar. [kaynak belirtilmeli]
    * Parsons’a göre ise din, kainatta insanın yeri, insanın diğerleriyle
    ilişkisi, çevresi ve diğer insanlarla ilişkilere bağlı olarak arzu
    edilir olan ve olmayan şeyler hakkında geliştirilen ve gerçekleştirilen
    bir anlayıştır. [kaynak belirtilmeli]
    * Tasavvuf ve din psikologlarına göre din, insan-ı kamil insan olmaya sevkeden bir disiplindir. [kaynak belirtilmeli]
    * İslam Peygamberi Muhammed bin Abdullah'a göre "gittiğiniz yoldur". [kaynak belirtilmeli]
    * Satanist kilisesinin kurucusu Anton Szandor Lavey'e göre İnsan
    yaşamını etkileyen her türlü elektriksel alandır.[kaynak belirtilmeli]
    Farklı din tanımlamaların ortak noktaları birleştirildiğinde, din
    insanlara bir hayat tarzı sunan, onları belli bir dünya görüşü içinde
    toplayan kurum, bir değer biçme ve yaşama tarzı; yaratıcıya isteyerek
    bağlanma, birtakım şeyleri duyma, onlara inanma ve onlara uygun iradi
    faaliyette bulunma olgusu; üstün varlıkla ona inanan insan arasındaki
    ilişkiden doğan deneyimin inanan kişinin hayatındaki etkileri olarak
    tanımlanabilir.
    Genel olarak din, doğaüstü bir nitelik taşır, mukaddestir,
    değişmezdir (dogmatik) ve gönülden bağlanmayı yani teslimiyeti
    gerektirir. Pek tabii ki din tanımı, özellikle dini bir bakış
    açısından, her farklı dini grup ve dinde çeşitlilik gösterir. Dinin
    taşıdığı nitelik ve öğeler de farklı dinlerde büyük bir değişiklik ve
    çeşitlilik göstermektedir.
    Din kavram, anlayış ve türlerinin gelişimi tam olarak bilinemediği
    gibi tam olarak belirlenememektedir de. Bunun en büyük nedeni, açıkça
    ayrıştırılabilecek devrelere sahip olmamasıdır. Yine de, özellikle
    1800'ler sonrası yapılan arkeolojik kazılar ve dünyanın geri kalanından
    izole edilmiş kültürlerin antropolojik ve tarihi yapılarına dair elde
    edilen bilgi ve gözlemler sayesinde, bir kronoloji elde edilememiş olsa
    da bir tipoloji geliştirilebilmiştir.[1]
    Bugün eldeki bulgular ve var olan kültürel çeşitlilik sayesinde,
    gerek eski gerek yeni farklı din tipleri, formları ve anlayışları
    tanımlanmıştır. Bu tanımlamalar akademisyenler arasında çeşitlilik
    gösterse de belli bir oranda benzeşmektedir. Daha Fazla Bilgi başlığı
    altında farklı inanç tipleri, dini öğeler vb. isim olarak
    sıralanmıştır. Bu konuda daha fazla bilgi için o başlığa göz
    atabilirsiniz.
    Çeşitli dünya dinleri
    1. Afrika Geleneksel Dini
    2. Ana Yerli İnançlar
    3. Bahailik
    4. Budizm
    5. Cao Dai
    6. Çin Geleneksel Dini
    7. Farangizm
    8. Hristiyanlık
    9. İslamiyet
    10. Jainizm
    11. Juche
    12. Mormonluk
    13. Musevilik/Yahudilik
    14. Neopaganizm
    15. Rastafari Akımı
    16. Sihizm
    17. Şinto
    18. Tengricilik
    19. Tenrikyo
    20. Tinselcilik
    21. Üniteryan Üniversalizm
    22. Yehova'nın Şahitleri
    23. Zerdüştlük
    Dini mezheplerin inananlara göre sıralanmasında ise, Roma Katolik
    Kilisesi Hristiyanlık'taki en büyük mezhepken, Sünnilik İslam'da ve
    Vaişnavizm de Hinduizm'deki en büyük mezheplerdir. Roma Katoliklerin mi
    yoksa Sünnilerin mi sayısının daha fazla olduğunu kesin bir şekilde
    belirtmek çok zordur zira sayılar kabaca eşit düzeydedir ve kesin
    sayımlar yapmak da mümkün değildir.
    Şinto dini bu dinlerin arasında inananların sayısı hakkında soruna
    sahip dinlerdendir. Zira kişisel bildirimin yanı sıra tapınaklar da
    bağlı bulunan inananların sayısını bildirir. 17. yüzyıldan beri,
    Japonya'da Şinto tapınaklarına kayıt işlemini zorunlu kılan yasalar
    vardır. Bu işlem yüzünden, Japonların yaklaşık &75-90'ı tapınak
    kayıtlarında yer almaktadır. Bu da inananların kesin sayısını büyük
    oranda tahrif eder. Bazı anketler sonuçları Japonların yaklaşık
    %3.3'ünün kendisini "Şinto" olarak tanımladığını göstermiştir.
    Dinle İlgili Bazı Konu ve Anlayışlar [değiştir]
    Din ve Bilim
    Dini bilgi, çoğu dindar insana göre, dini önderler, kutsal metinler
    ve/veya şahsi ilham ile kazanılır. Bazı dinlere göre bu tür bir bilgi
    sınırsız bir mahiyettedir ve her türlü soru ve soruna cevap niteliği
    taşır. Bazı dinlere göre ise dini bilgi hayata özellikle dini ve pratik
    anlamda etki eder ve gözlem ile elde edilen bilgiyi tamamlayıcı
    niteliğe sahiptir. Bazı dinler ve dindar grup ve bireylere göre ise
    bahsedilen yollardan elde edilen dini bilgi kesin, şüphesiz ve asla
    yanılmaz türdendir. Dini bilginin tanımı, idrak ve tahlil ediliş
    biçimleri çoğu zaman dinden dine, mezhepten mezhebe ve bireyden bireye
    değişiklik gösterir.
    Bilimsel bilgi ve metod ise, tam tersi biçimde, dünya ile birebir
    temasa dayanır ve sadece fiziksel evren ile ilgili kozmolojik soru ve
    sorunlara cevap verebilir - cevap arar. Tüm bilimsel bilgi şüphe
    ihtimali barındırır ve daha sağlam delillere dayanacak gelişim ve
    değişime açıktır.
    Din, Felsefe ve Metafizik
    Dini ve bilimsel doktrinler arasında, metafiziksel kozmolojinin
    felsefi perspektifi yer almaktadır. Bu yaklaşım, antik çağda evren,
    insanlık ve Tanrı kavramının doğası üzerine mantıki yargılar çıkarmaya
    çalışmaktaydı. Din ve Bililm arasındaki anlaşmazlığı çözmek için
    geliştirilmiş önemli felsefi araçlardan biri de Occam'lı William
    tarafından dini savunmak için geliştirilmiş, "Occam'ın usturası"dır.
    Fakat bu argüman sıklıkla bilim felsefesinde bilimi savunmak için
    kullanılmaktadır.
    Bu hususta not edilmesi gereken bir şey de felsefenin epistemoloji
    dalıdır. Bu dal, insan bilgisinin doğası ve sınırlarının yanısıra
    inançların, doğru veya yanlış olduğunu nasıl anlayacağımızı veya kabul
    edeceğimizi sorgular.
    Ezoterizm ve Mistisizm
    Mistisizm, felsefe ve metafiziğin aksine, mantığın yücelme ve
    aydınlanmanın en önemli yolu olmadığını öne sürer. Daha çok çeşitli
    fiziksel disiplinlerde odaklanır; yoga, açlık, dönme (örneğin sema),
    çile ve hatta psikoaktif maddelerin kullanımı gibi.
    Mistisizm, mutlak gerçek, ilahi olan, ruhani hakikat veya Tanrı ile
    veya onun varlığının bilinci ile birleşmeye çalışmak, bunun için
    çeşitli yol ve öğretileri takip etmek, buna rasyonel düşünce ile
    ulaşılamayacağını bildirmektir. Mistikler, deneysel ve entelektüel
    kavrayışın ötesinde çeşitli gerçekliklerin varlığına inanır ve bunlara
    kişisel deneyimlerle (tecrübe) ulaşılabileceğini düşünürler.
    Ezoterizm, inanç yerine entelektüel anlayışa dayanmayı, dinden daha
    sofistike olduğunu ve psiko-spiritüel transformasyon teknikleriyle
    felsefede çeşitli gelişmelere neden olabilineceğini öne sürer (bknz.
    ezoterik kozmoloji). Ezoterizm, sadece gelişmiş, imtiyazlı kişilere
    açık olup kuşaktan kuşağa aktarılan 'gizli' bilginin varlığından
    bahseder. Bu kamuya açık olan egzoterik bilginin tersidir. Özellikle
    ruhsal (ruhani) uygulamala ve disiplinlere önem verir ve uygulanır.
    Antik Yunanistan'ın mistik dinleri ve modern Scientology dini
    Ezoterizm'in örneklerindendir.

      Forum saatı: C. Apr. 26, 2024 3:57 pm